Cetanové číslo slouží k měření kvality nebo výkonu motorové nafty. Čím vyšší číslo, tím lepší palivo spaluje v motoru vozidla . Cetanové číslo je podobné oktanovému číslu v tom, že se jedná o hodnocení přidělené palivu pro hodnocení kvality jeho spalování. Rozdíl je v tom, že oktanové číslo označuje benzin a cetanové palivo zase naftu. Stejně jako benzinová vozidla s vyšším výkonem požadují paliva s vyšším oktanovým číslem, tak i vysoce výkonná vozidla se vznětovým motorem vyžadují palivo s vyšším cetanovým číslem.
Cetanové hodnocení konkrétní směsi nafty je založeno na tom, kolik cetanu – čirého, barevného uhlovodíku, který se vznítí pod vysokým tlakem – obsahuje určité množství paliva. Čistý cetan představuje nejvyšší možnou čistotu motorové nafty a má tedy cetanové číslo 100.
Hlavní rozdíl mezi cetanovým a oktanovým číslem je v tom, že oktanové číslo představuje to, jak dobře dokáže palivo odolávat předzánětu v důsledku komprese. Cetanové číslo však měří zpoždění času vznícení paliva. Jinými slovy měří to, jak minimalizováno je zpoždění mezi vstříknutím paliva do komory a začátkem spalování. Na rozdíl od benzinových motorů, které se snaží odolat vznícení v důsledku komprese, se dieselové motory spoléhají na toto vznětové zapalování, takže nevzniká jiskra.
Čím je cetanové číslo vyšší, tím je minimalizován čas mezi vstříknutím paliva do spalovací komory a zapálením paliva. To znamená, že palivo má schopnost snáze se vznítit v důsledku komprese. Toto kratší zpoždění má za následek úplnější spalování paliva.
Vyšší cetanové číslo vede k rychlejšímu vznícení paliva a tím pádem se uvnitř spalovací komory hromadí méně nespáleného paliva. Lepší spalování paliva a rychlé zapalování vede k rychlejšímu startování vozidel .
Navíc motor pracuje tiše, protože se zapálí pouze zamlžené palivo a minimalizuje se jeho hromadění uvnitř motoru. Kromě toho při úplnějším spalování se palivová účinnost zlepšuje a snižuje se tvorba škodlivých emisí.
Hodnota cetanového čísla se může lišit v závislosti na zemi. V Severní americe je minimální hodnota cetanového čísla 40. V Evropské unii je minimální hodnota cetanového čísla stanovena na 51, přičemž většina výrobců dosahuje hodnoty od 55 do 65.
V budoucnosti se však počítá se zvyšováním minimální hodnoty cetanového čísla a to z důvodu snižování emisí. Výrobci se tak budou muset zaměřit na výrobu nafty, která bude podporovat rychlejší vznícení.
Cetanové číslo se určuje objemovým podílem dvou látek podobně jako je tomu při určování oktanového čísla. První látka je cetan (n - hexadekan - cetanové číslo 100 charakterizující velmi krátký časový limit vznícení) 1 - metylnaftalenu ( cetanové číslo 0 charakterizující velmi dlouhou zpoždění vznícení ).
Měření je prováděno na speciálních měřicích vznětových motorech, na kterých se porovnává vzorek paliva s referenčním vzorkem . Přitom se sleduje, zda průběh vznícení je stejný v obou případech při změnách kompresního poměru.
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024